Наша школа працює у проекті “Класна школа”, що реалізується польською неурядовою організацією “Центр Громадянської Освіти” у партнерстві із Всеукраїнською Асоціацією Викладачів Історії та Суспільних Дисциплін «Нова Доба» та співфінансується Фондом «Освіта для Демократії» в рамках програми PITA з вересня 2015 року та перейшли до ІІІ етапу.
У ході реалізації проекту ми провели дебати (класні та загальношкільні), виробили Кодекс 2.0, реалізували 8 навчальних проектів (у ІІ етапі), провели Фестиваль навчальних проектів. Дебати були І етапом роботи над створенням Кодексу 2.0.
Проведенню дебатів передували педагогічні читання «Проект «Класна школа»: що, де, як?», для ознайомлення педагогічного колективу з основними принципами проекту та його метою. А вже класні керівники донесли інформацію до учнів, запропонувавши долучитися до роботи. Учні обговорювали у класах свої пропозиції щодо Кодексу і виробляли правила використання ІКТ у навчальному процесі та покарання за недотримання цих правил. Лише 10 класів з 29 включилися в активну роботу, хоча в загальношкільних дебатах брали участь представники усіх класів, починаючи з 3 класу. Намагалися щоб Кодекс був сформульований доступною мовою для всіх учнів школи. Координатор проекту у школі Орленко О.С. та вчитель історії Гейко Д.П. проводячи дебати у 10 класі, ставили за мету ще й навчити учнів самим проводити дебати для учнів 2-7 класів, таким чином готуючи помічників, учнів-модераторів. Формою проведення дебатів було обрано: для учнів 2-3 класів – неформальні зустрічі, 5-6 класів – ігрова форма «за» чи «проти», 8-11 кл. – дебати у їхній класичній формі.
Під час проведення загальношкільних дебатів, для полегшення роботи з підрахунку голосів було використано кольорові картки: червоні – «поти», зелені – «за».
У результаті отримали Кодекс 2.0, який був розміщений на блозі школи «Класна школа», на вебсайті школи для зручності ознайомлення учнівської та батьківської громад. А також був розміщений на інформаційному стенді у холі школи протягом усього навчального року.
На загальношкільних батьківських зборах у грудні 2015 року презентували Кодекс 2.0 батькам, показали відеофільм про перебіг класних та шкільних учнівських дебатів. Батьки змогли побачити та почути своїх дітей, їхні думки, які згодом враховувалися у роботі.
Працюючи у ІІ етапі учням було запропоновано обрати тему навчального проекту, яка б допомогла реалізувати і перевірити Принципи «Класної школи» на практиці. На початку роботи ні вчителі, ні учні не могли зрозуміти, що потрібно робити. У проектах працювали, але вони, зазвичай, були довготривалими, де «рушіями» були вчителі. Та «очі бояться, а руки роблять».
Як приклад, розповімо про реалізацію одного із навчальних проектів.
Учні 8-А класу, 2015/2016 н.р., класний керівник Соболь Л.М., в результаті запеклої дискусії обрали для роботи тему свого навчального проекту «Нові та зникаючі професії».
Роботу почали з формування проектної групи, розподілу завдань та обов’язків між учасниками робочої учнівської групи. Розробили робочий план впровадження проекту у життя. Членів групи, у першу чергу, цікавили питання чи з’явилися нові професії пов’язані з стрімким розвитком інновацій та мережі Інтернет; які професії зовсім зникли.
Учні провели дослідження, уклали питання анкети. Провели інтерв’ю з дорослими, пройшовши мікрорайоном школи та поспілкувавшись у соцмережах (дяді, тьоті, хрещені, бабусі та дідусі, які живуть на відстані). Про всі дії писали у блозі «Класної школи» .
Результати дослідження систематизували та узагальнили у презентацію, яку представили на Фестивалі навчальних проектів у травні.
Реалізація навчального проекту «Нові та зникаючі професії» вплинула на розвиток особистого світогляду учасників групи, дала зрозуміти, що виконання завдань саме такого характеру допомагають знайти своє місце в соціумі, сприяють розвитку навичок комунікативності та командній роботі.
Важким етапом у реалізації даного навчального проекту був сам початок, а саме: зорганізуватися у малі групи, дотримуватися плану виконання, вкладатися у терміни. Класному керівнику, Соболь Л.М., на початку роботи доводилося постійно нагадувати про терміни роботи та мотивувати учнів до якісного виконання поставлених задач.
Найлегшим для учнів, виявилося знайти спільну мову з дорослими, особливо з людьми похилого віку, хоча на початку роботи це викликало певні острах.
Приступаючи до роботи у ІІІ етапі проекті «Класна школа», творча група вчителів вирішила розробити алгоритм роботи над реалізацією навчального проекту та таблицю, яка допоможе усім нашим учням самостійно розробляти та слідкувати за ходом роботи над проектом.
І табличка працює: копія є в учнів, класного керівника, у класному куточку. Учні чітко визначають план дій та слідкують за його реалізацією. На своїх, класних учнівських оперативках, заповнюючи таблицю мають змогу обговорити що уже вдалося, а що ні, хто і як працював, що потрібно допрацювати.
У ІІІ етапі почали працювати над новими навчальними проектами, ось кілька: «Читаючи Франка» (8-Б клас, кл. керівник Яременко О.І.), «Електронна бібліотека» (10 клас, класний керівник Стаднюк І.І.), «Відео на перерву» (9-А клас, кл.керівник Соболь Л.М.), «Електронний щоденник» (учні 5-11 класів, вчитель інформатики Труш Є.В., заступник з НВР Орленко О.С.).